גוון ראשי, איך בוחרים את הצבע הנכון לעיצוב?

אנו בO&N Digital Art מאמינים כי העיצוב הנכון מתחיל מבסיס טוב ומה כי צבע עומד בבסיסו של כל עיצוב ומהווה עמוד התווך שעליו מועצמים הפרטים הקטנים.

מהעיצובים המגרים של רשתות מזון מהיר ועד העיצובים הדיסקרטיים ביותר של משרדי עורכי דין ישנו אמצעי אחד התופס את העין יותר מכל, אמצעי המסוגל לעורר בנו רגשות עזים ולהעביר רעיונות חזקים… זהו השימוש בצבעים הנכונים.

הצבע שתבחרו לעיצוב שלכם יהיה כלי מרכזי בכל תחום בו תבחרו ליישמו, מהצבעים המעבירים את רעיון העסק שלכם ללוגו ועד לצבעים הססגוניים שיעוררו התרגשות בהזמנה לאירוע מיוחד.

במדריך זה נעבור באופן מלא על כל מה שתצטרכו לדעת על מנת לבחור את הצבעים המושלמים.

ראשית נשאל את עצמנו שאלה מרכזית, מהו הצבע הדומיננטי שיתאים לנושא העיצוב?

צבעים שונים מסמלים דברים רבים, שילוב של צבעים יכול לעורר רעב או רוגע בהתאם להקשרו בעיצוב, בחלק זה נעבור על משמעויות אלו.

לצבעים ישנה משמעות הקשורה באסוציאציה של הצבע בחיי היום יום של קהל היעד, בתחושות אינסטינקטיביות בנו ומעוד מגוון של הקשרים.

הקשרים ונורמות:

גווני כחול 

מסמלים הקשר של מקצועיות, ניקיון, חדשנות, אחריות, סמכות וחוכמה. הם לרוב ישולבו כצבע דומיננטי בעיצובים של עסקים ואירועים הקשורים בעולם ההייטק הפיננסי או התרופות בהם תכונות אלו הן באבני היסוד של העסק.

לעיתים צבע זה יופיע גם בעיצובים הקשורים למוטיב כחול כמו ספנות בה צבע הים הוא דומיננטי.

גווני אדום

מקושרים באהבה, כעס, ומזון בחברה. אדום משמש בעיצובים הקשורים באהבה רומנטיקה ותשוקה וגם בעיצובים הקשורים במזון כיוון שהוא עז ומזכיר צבע של בשר אשר מגרה ומעורר בשילוב עם צבעים חמים.

גווני ירוק

מסמלים הקשר של טבע, בריאות, שפע ונעורים. התמימות, הטבעיות והידידותיות של צבע הופכות אותו לצבע הדומיננטי בעיצובים הקשורים בטבע, בעולם המחזור, הרפואה, החקלאות הנעורים וההתחדשות.

גווני שחור

מייצגים ביוקרה, סמכות, רצינות, אופל, עוצמה, מסתורין, רשמיות ואלגנטיות.

גוון שחור דומיננטי מדגיש את שאר צבעי העיצוב ומייצר ניגודיות, לרוב צבע זה ישמש כצבע הדומיננטי בעיצובים בעולם היוקרתי, בעיצובים פורמליים ודיסקרטים יותר ובעיצובים שיכולים להציג מורשת.

גווני לבן

מייצגים ניקיון, אמונה, טהורות חדשנות ותמימות.

גוון לבן דומיננטי שמייצג קנבס רקע עדין המחמיא לכל צבע שמתווסף אליו, לעיתים גם מייצג קור או חלב התעשיית המזון אך לרוב משמש בעיצובים למעבדות, רפואה, עמותות וטקסים המייצגים טוהר וטוב לב.

גווני צהוב

מייצגים מזון, חום, זהירות, חוזק ועמידות.

גוון צהוב דומיננטי משמש בשילוב עם צבעים משניים בעיצובים לתעשיות כמו תעשיית הבניה והרכב כיוון שהוא מייצג עמידות, חוזק ואזהרה בוהקת. בנוסף, משמש בתעשיית המזון כיוון שהוא דומה לצבע הצהוב של המזון ומייצג את חום המזון הטרי, בשילוב עם אדום ניתן לקבל עיצוב מגרה ומעורר תיאבון.

גווני כתום

מייצגים שמחה, שובבות, מזון, אנרגיה ויצירתיות.

גוון כתום דומיננטי נפוץ במגוון רחב של עיצובים, עיצובים שמכוונים לקהל צעיר וילדים המייצגים אנרגטיות שובבות ויצירתיות, עיצבים שמכוונים לתעשיית המזון המקושרים למזון אנרגטי ולמזון שמיועד להשביע ולהיות מנה עיקרית. בנוסף ניתן לראות את הכתום מככב הינו בעיצובים לתעשיית הספורט בה הוא מייצג אנרגטיות ונמרצות.

גווני חום

מייצגים מזון, אמון, עוצמתיות, יציבות וביטחון.

גוון חום דומיננטי משמש בעיצובים המייצגים יציבות, מעולם הפיננסים והמשפטים ועד לבניה, עיצובים בצבע זה משרים את האמינות וסולידיות.
בנוסף בתחום המזון חום מייצג מוצרים כגון שוקולד וקפה.

גווני וורוד

מייצגים נעורים, אופנה ויופי.

גוון וורוד דומיננטי משמש בתעשיית האופנה והתמרוקים כיוון שתרבותית הוא הושרש כמגדרי וכיוון שהוא צבע בוהק המקושר עם תרבות הפופ והצעירים.
הוא משמש למוצרי ילדים וגם לתעשיית המזון עקב המראה השובב שהוא נותן והקלילות שהוא יכול לייצג.

גווני סגול

מייצגים יוקרה, אלגנטיות, חוכמה,חגיגיות ומלכותיות.

גוון סגול עיטר את בגדיהם של מלכים בימי קדם כיוון שהיה קשה לייצור ולכן קיבל הקשר עם יוקרה, גוון סגול מעטר סמלי מוסדות חינוך משובחים באלגנטיותו, מותגי אופנה אלגנטית מועדוני מסיבות איכותיים ומוצרי מזון מסויימים כמו שוקולדים איכותיים.

לגוון הדומיננטי יש משמעות רבה בעיצוב, הוא יוצר את האווירה ויוצר את הבמה לשאר אלמנטי העיצוב.

עיצוב מנצח מורכב משילובים של גוונים עם גוון דומיננטי להעברת המסר באופן שייצג אותו נאמנה לקהל היעד, על שילובים אלו נסביר במדריכים הבאים.