מודל SWOT הכלי של המקצוענים לעסקים

* אין להתייחס למאמר זה כהדרכה או כמדריך לדרך עבודה ואין אנו אחראיים על כל נזק שיכול להיגרם בעכבות מאמר זה, יישום המאמר הינו באחראיות הקורא בלבד!*

שלום, במדריך זה נעבור על אחד הכלים המעניינים ביותר לקבלת החלטות העסק, מודל הSWOT.

כלי זה יועד לאפשר לקבל תמונת מצב ממוקדת של הסיטואציה ולקבל החלטות לפיה.

מודל SWOT על לוח גיר
מודל SWOT על לוח גיר


מה אנחנו ממלאים ברובריקות? ע"פ ראשי התיבות SWOT:

  • Strengths – החוזקות שלנו מבחינה עסקית, מה הוא הערך המוסף שלנו שנותן לנו כוח בסיטואציה, גורמים פנימיים.
  • Weaknesses – החולשות שלנו, מה אנו חלשים בו ויכול לפגוע בסיכויי ההצלחה בסיטואציה(למשל מחסור בכוח אדם), גורמים פנימיים.
  • Opportunities – ההזדמנויות שלנו שבהן אנו יכולים להשקיע או למנף את המומנטום על מנת להצליח בהן, גורמים חיצוניים.
  • Threats – האיומים שלנו, מהם הגורמים שיכולים לפגוע לנו באפשרות להצליח בסיטואציה(למשל מתחרים), גורמים חיצוניים.

חשוב מאוד לא להתבלבל בין:

  • הגורמים הפנימיים Strengths וWeaknesses לגורמים החיצוניים Opportunities וThreats אחרת לא נקרא את המצב נכון ולא נדע על מה אנחנו יכולים להשפיע ולשנות ישירות ועל מה נוכל להשפיע אך לא לשנות ישירות.

    לדוגמה: מתחרים, אם נשפר את השיווק נוכל לנסות להתבלט ביניהם אך לא נוכל לבטל מתחרים לכן הם גורם חיצוני היכול להיכנס לוThreats, לעומתם סדר וארגון בעסק הוא דבר שאפשר גם להשפיע עם יצירת סדר וניתן לתקן אותו ישירות לכן הוא גורם פנימי הנכנס לWeaknesses.


    מה יכולים להיות גורמים פנימיים ומה יכולים להיות גורמים חיצוניים?גורמים פנימיים יכולים להיות לדוגמה: סגל מנהלים, דירקטוריונים ונהלים, סגלי וצוותי עובדים מהפרספקטיבה שלנו ושל הצוותים, קהלי לקוחות מהפרספקטיבה שלנו ושל קהלי הלקוחות עצמם, KPIׁ-Key Performance Indicator כלומר האינדיקטורים שלנו למדידת ביצועים, ניתן גם להוסיף את הביצועים בתקופה האחרונה בעסק אם אנחנו רוצים לרדת לפרטים הקטנים.

    גורמים חיצוניים יכולים להיות לדוגמה: טרנדים בשוק, שינויים בתעשיה, שינויים בשוק ובקהלי היעד ומתחרים.

    כמובן שניתן להוסיף עוד דברים ע"פ מה שייראה לנו לנכון אך כדאי שלא נבלבל ביניהם וכמובן נשתדל לשמור על הרשימה בכל רובריקה באורך של בין 10 ל 15 נקודות(שורות) במקסימום על מנת לשמור עליה ממוקדת ככל האפשר.
  • החולשות שלנו Weaknesses להזדמנויות שלנו Opportunities, לעיתים חולשה כמו שיפור יכולות בתחום הגרפיקה בעסק יכולה להצטייר כהזדמנות להתרחב לתחום העיצוב הגרפי והיא חולשה שמנוסחת בהזדמנות אך עלינו להבין זאת ולהכניס אותה לרובריקת החולשות וכמובן לנסח אותה בהתאם ולמשל שינוי בשוק יכול להתפרש כאיום למרות שהוא הזדמנות להתרחב לנישה חדשה וקהל יעד חדש לחלוטין.


מודל הSWOT שלנו אמור להתאים בגודלו על דף אחד בלבד כך שיתן לנו נקודת מבט טובה ככל האפשר תהיה ממוקדת למטרה ולא מפוזרת לפרטים קטנים אשר יפריעו לנו בהבנת התמונה הגדולה.


איך אנחנו מעבדים את הSWOT שלנו ומשתמשים בו לקבלת החלטות אסטרטגיות?

ניתן תמיד להתבלבל בהבנת הSWOT, ולכן טיפים מעולים לשיפור הSWOT:

  • אם הSWOT גדול ומפוזר יחסית ליותר מ20 נקודות(שורות) בכל רובריקה נפצל אותו לפי יעדים אסטרטגיים למספר מודלי SWOT קטנים יותר שכל אחד מהם מכיר את הנקודות הרלוונטיות לכל יעד אסטרטגי אותו אנו רוצים להשיג.
  • כשנקרא את מודל הSWOT שלנו נרצה ללמוד ממנו מה אנחנו יכולים להמיר אותו למטרות ויוזמות שיניעו וישפרו את העסק שלנו, זוהי בעצם המטרה העיקרית שלנו.
  • אנחנו נחשוב על להבין ולחפש אפשרויות למטרות ויוזמות בכל רובריקה ולא פשוט נשווה רובריקות.

 

נתחיל בחוזקות:

נקודה טריקית, מה ניתן להגדיר כמטרה במקום בו אנחנו כבר טובים?

אנחנו יכולים כמוהן להשתפר בנקודות אלו בדיוק ולבנות על החוזקות שלנו, ניתן ליצור דרך החוזקות שלנו ייתרון תחרותי או לחזק ייתרון תחרותי קיים.

 

חולשות:

ראשית נבחר את הדחופות ביותר או החשובות ביותר לטיפול ואם יש המון ניתן לבצע טבלת Effort impact וע"פ זה נחליט, מתוך החולשות ניצור רשימה של מה עלינו לחזק לרמה של חוזקה.

הזדמנויות:

הזדמנויות הן חלק שלרוב יכיל יותר הזדמנויות ממה שהעסק יכול לבצע בפעם אחת, נתעדף אותן בעזרת רשת market attractiveness.

איומים:

חשוב מאוד להיות מודעים לאיומים, אי אפשר להעלים אותם אך אנו נשתדל להיות מוכנים להם ואת החשובים מהם נשקול ככאלה שחשוב לנו ליצור מטרות שיהיו אמצעים להתכוננות לאותם איומים בהתייעצות עם כלל הצוות.

ובדרך זו אנו מגיעים למסקנות על איך להתקדם עם העסק שלנו ולהמשיך לתת שירות מעולה, רוצים גם אתם לשדרג את העסק לעולם הדיגיטלי וליהנות מהשירות שלנו? צרו איתנו קשר!


 

תוכן עניינים

מוזמנים ליצור קשר
לקוחות מספרים
מדריכים נוספים
מוזמנים ליצור קשר
לקוחות מספרים
דילוג לתוכן